دندان‌درد و علت‌های آن

خانه - درمان اصولی - دندان‌درد و علت‌های آن

دندان‌درد و علت‌های آن

دندان درد و علت های آن

دندان‌درد مشکلی است که خیلی از ما آن را حتی برای مدت کوتاهی هم که شده تجربه کرده ایم. در این نوشته علت‌های شایع آن را بررسی کرده و راه‌های پیشگیری از آن را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید

درد دندان و علت‌‌های آن

دندان‌درد، دردی است که اصولا از دندان نشات گرفته و محیط داخلی دهان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این عارضه ناشی از بیماری‌های دندان یا درد ارجاعی است.

دو نوع دندان‌درد شایع وجود دارد که در مورد اول درد هنگامی شروع می‌شود که محرکی باعث تحریک دندان شده و درد را آغاز می‌کند که این نوع درد بیشتر از ۱ دقیقه طول نمی‎‌کشد.

تحریک دندان با آب سرد

در مورد دوم دندان بدون محرک و خودبه‌خود شروع به درد می‌کند که دراکثر مواقع درد آن طول می‌کشد و حتی باعث بی‌خوابی‌های شبانه می‌شود.

این نوع دندان‌درد می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد که شایع‌ترین آن پوسیدگی دندان و آسیب پالپ دندان یا همان عصب دندان می‌باشد.

از علائم آن میتوان به درد در خود دندان، درد نواحی اطراف گوش، و درد در فک و صورت اشاره کرد.

پیشگیری

برای پیشگیری بهتر است هر ۶ ماه یک‌بار برای معاینه دندان‌هایمان به دندانپزشک مراجعه کنیم؛ ولی اگر در این امر کوتاهی کردیم، بهتر است برای درمان آن هرچه سریع‌تر اقدام کنیم، قبل ازاین که باعث نکروز یا مرگ عصب دندان و درد و عفونت شویم.

روش های درمان بستگی به میزان آسیب دیدگی دندان دارد. اگر آسیب‌دیدگی یا پوسیدگی جزئی باشد، پوسیدگی برداشته شده و دندان با مواد ترمیمی پر می‌شود. اما اگر پوسیدگی عمیق بوده و به عصب دندان رسیده باشد، باید درمان ریشه یا عصب‌کشی صورت گیرد.

در این روش درمانی تمامی محتویات پالپ دندان یعنی اعصاب و عروق خونی واقع در مرکز دندان تخلیه شده وکانال‌های داخل دندان با مواد خاص پر می‌شود تا از درد و عفونت بیشتر جلوگیری شود.

پرکردن دندان

درمان

عده‌ای به‌قصد درمان از روش‌های خانگی مانند قرار دادن روغن گل میخک، عصاره وانیل، زنجبیل و… استفاده می‌کنند که لازم به ذکر است که این  درمان موقتی بوده و فقط باعث کاهش درد به مدت کوتاهی می‌شود.

و در آخر برای درمان و مراقبت از دندان‌ها حتماً با یک دندانپزشک مشورت کنید و در بهداشت و نگه‌داری دندان‌های خود نهایت تلاش را به‌کار بگیرید تا دندان‌هایی سالم و زیبا داشته باشید.