درمان ریشه یا عصب کشی آسان

خانه - خدمات پزشکی - درمان ریشه یا عصب کشی آسان

درمان ریشه یا عصب کشی آسان

سلامت دندانی و درمان ریشه

در گذشته اگر پوسیدگی به عصب دندان می‌رسید، به احتمال زیاد دندان کشیده می‌شد. امروزه با روند درمانی خاصی به نام درمان ریشه دندان یا عصب‌کشی، دندان از کشیده شدن نجات می‌یابد. درمان ریشه روند درمانی نسبتاً ساده‌ایست که شامل یک تا سه جلسه می‌شود. بهترین بخش این درمان در این نکته نهفته است که در زمان ضرورت، دندان و لبخند شما را نجات می‌دهد!

هدف از درمان ریشه دندان یا عصب کشی چیست؟

عصب دندان پس از رویش دندان در دهان از جهت سلامتی و عملکرد آن اهمیتی حیاتی ندارد. تنها عملکرد آن حسی است، بدین معنی که احساس گرما و سرما را منتقل می‌کند. بود و نبود عصب عملکرد روزانه دندان را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

وقتی دندان دچار ترک شده یا حفره عمیقی دارد، باکتری‌ها می‌توانند وارد بافت پالپی یا عصب دندان شده و در داخل دندان عفونت ایجاد کنند. در صورت عدم درمان ممکن است آبسه تشکیل شود. اگر بافت عفونی خارج نشود، درد و تورم ایجاد می‌گردد. این وضعیت نه تنها می‌تواند به استخوان فکین آسیب برساند، بلکه برای سلامتی کلی فرد نیز مضر است. بدون درمان مناسب، ممکن است دندان کشیده شود.

علائم نشان‌دهنده نیاز به درمان ریشه دندان یا عصب کشی چیست؟

دندان‌‌هایی که نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارد همیشه دردناک نیست. با این حال علائمی که نشان دهد نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارید شامل دندان‌درد شدید، درد در حین جویدن یا وارد شدن فشار به دندان، حساسیت طولانی یا درد نسبت به گرما و سرما، تغییر رنگ و تیره شدن دندان، و تورم و حساس شدن لثه اطراف دندان می‌باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم، با دندانپزشک تماس بگیرید.

در طی درمان ریشه دندان یا عصب کشی چه اتفاقی می‌افتد؟

درمان ریشه شامل یک تا سه جلسه است. در حین درمان، دندانپزشک بافت عصبی درگیر را خارج می‌سازد. در مرحله بعدی قسمت داخلی دندان تمیز و پر می‌شود. در نهایت دندان ترمیم می‌شود. اگر دندان شما دچار پوسیدگی وسیع شده باشد، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که برای تقویت و حمایت دندان در برابر شکستن روی آن یک روکش گذاشته شود. تا زمانی که شما با مسواک و نخ دندان و جلسات منظم چک-آپ به نگهداری از دندانهایتان ادامه می‌دهید، دندان بازسازی‌شده می‌تواند یک عمر برای شما کار کند.