پیشگیری در دندانپزشکی

خانه - درمان اصولی - پیشگیری در دندانپزشکی

پیشگیری در دندانپزشکی

خدمات پیشگیری در دندانپزشکی در طول زندگی و در هر سنی حائز اهمیت است. از طریق حفظ بهداشت دهانی مناسب در خانه و تنظیم جلسات منظم چک-آپ با دندانپزشک، شما می‌توانید لبخندتان را برای سالهای آینده درخشان و سالم نگه دارید. اینجا چند راه ساده برای جلوگیری از تجمع پلاک دندانی و ایجاد پوسیدگی ارائه شده است:

دندانهای خود را حداقل دوبار در روز با یک مسواک نرم تمیز کنید. از خمیردندان حاوی فلوراید برای حذف خرده‌های غذایی و پلاک از سطح دندانها استفاده کنید. همچنین یادتان نرود که سطح بالایی زبان را هم مسواک بزنید؛ این کار خرده‌های غذایی را که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود از سطح زبان جدا می‌سازد و همچنین کمک می‌کند تا نفس‌تان تازه بماند!
بین دندان‌ها را به‌کمک نخ دندان حداقل روزی یک‌بار تمیز کنید. همچنین می‌توانید از دهانشویه برای کمک به حذف باکتری‌ها از محیط دهان و تازه‌تر شدن نفس بهره ببرید. باکتری‌های پوسیدگی‌زا می‌تواند بین دندانها در جایی که پرزهای مسواک به آن نمی‌رسد باقی بماند. نخ دندان و دهانشویه به حذف پلاک و خرده‌های غذایی از بین دندانها و زیر لثه کمک موثری می‌‌کند.


پیشگیری در دندانپزشکی

راه صحیح مسواک زدن
راه صحیح استفاده از نخ دندان
دستورالعمل قابل چاپ >

مسواک زدن: مرحله اول
مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه قرار دهید.

مسواک زدن: مرحله دوم
با حرکت دورانی دندانها را به آرامی مسواک بزنید.

مسواک زدن: مرحله سوم
سطوح بیرونی، داخلی، و جونده هر دندان را مسواک بزنید.

مسواک زدن: مرحله چهارم
برای سطوح درونی دندانهای جلو از نوک مسواک استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان: مرحله اول
حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر نخ دندان را جدا کرده دور انگشتان وسطی دو دست بپیچید، طوری که بیشتر نخ دور یک انگشت باشد و با استفاده از آن به تدریج دور انگشت دیگر پیچیده شود.

استفاده از نخ دندان: مرحله دوم
حدود ۳ سانتیمتر از نخ را بین انگشتان شست و سبابه دو دست قرار دهید.

استفاده از نخ دندان: مرحله سوم
در حالی که نخ دندان را محکم گرفته‌اید، نخ را با جلو و عقب بردن به آرامی بین دندانها وارد کنید. سپس با تکیه دادن نخ بر سطح یک دندان، آن را به آرامی زیر لثه بیرید.

استفاده از نخ دندان: مرحله چهارم
نخ دندان را در همان موقعیت بالا و پایین ببرید. این کار را برای هر دندان انجام دهید.

از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید و همواره سعی داشته باشید از غذاهای بسیار شیرین پرهیز کنید. غذاهایی مقوی نظیر سبزیجات خام، ماست ساده، پنیر و میوه‌جات به سالم نگه داشتن لبخندتان کمک به‌سزایی می‌:کند.

به خاطر داشته باشید که هر شش ماه یکبار به‌طور منظم برای تمیز کردن حرفه‌ای دندانهایتان وقت چک-آپ بگیرید. از دندانپزشکتان در باره مواد سیلانت دندانی سوال کنید؛ این مواد از جنس رزین خاص روی شیارهای سطح جونده دندانهای عقبی، جایی که پوسیدگی اغلب از آنجا شروع می‌شود، اضافه می‌گردد و به‌عنوان یک پوشش محافظ عالی در برابر پوسیدگی عمل می‌کند.

اگر ورزش می‌کنید، حتماً از دندانپزشک در باره محافظ (گارد) مخصوص ورزشی سوال کنید. این محافظ مخصوص طوری طراحی می‌شود که از لبخند شما محافظت می‌کند.

اگر شش ماه از چک-آپ قبلی دندانهایتان گذشته، حالا وقت آن شده که با این مرکز دندانپزشکی تماس بگیرید و وقت بعدی خود را رزرو کنید!

ما را دنبال کنید