١٠ عادت شایع که مخرب دندان هستند

خانه - استحکام - ١٠ عادت شایع که مخرب دندان هستند

١٠ عادت شایع که مخرب دندان هستند

پوسیدگی دندان و علت های آن

پوسیدگی دندان ناشی از اسیدهای تولیدشده توسط باکتری‌های جمع‌شده در پلاک دندانی است که رفته رفته باعث ایجاد حفره در دندان و از دست رفتن قسمتی از دندان و در صورت عدم معالجه لازم باعث از بین رفتن کل دندان می‌شود. طبق آمار بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال پوسیدگی دندان را تجربه کرده و البته در بین کودکان نیز پوسیدگی بسیار فراگیر بوده و مشکل‌ساز است. در این مقاله عادت‌هایی را که باعث خرابی و پوسیدگی در دندان می‌شوند باهم می‌خوانیم.

۱) باز کردن چیزی با دندان:
باز کردن درب قوطی یا بطری کار دندان نیست و به جای آن باید از قیچی یا درب باز کن استفاده کنید.
۲) جوییدن مداد:
جوییدن مداد باعث شکستن و یا خرد شدن دندان‌ها می‌شود،اگر می‌خواهید چیزی را بجویید،می‌توانید از آدامس های بدون قند استفاده کنید. این آدامس‌ها ترشح بزاق را افزایش می‌دهند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

جویدن مداد
جویدن مداد

۳) دندان‌قروچه:
دندان‌قروچه در اثر فشار عصبی یا بد خوابیدن ایجاد می‌شود و کنترل آن بسیار سخت است. نجوییدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و دندان قروچه را کاهش می‌دهد. کسانی که دندان قروچه دارند بهتر است موقع خواب از محافظ دهان استفاده کنند تا از آسیب دندان‌ها جلوگیری شود.
۴) سیگار کشیدن:
سیگار و دیگر محصولات دخانیاتی سبب بروز لکه‌ها و همچنین موجب ابتلا به سرطان دهان، لب و زبان می‌شوند.

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن

۵) نوشابه‌های ورزشی و گازدار:
این نوشابه‌ها مقدار زیادی قند دارند که به مرور زمان سبب پوسیدگی دندان می‌شوند. بهتر است هنگام ورزش ازمقدار کمی آب به جای این نوشیدنی ها استفاده کنید.
۶) مکیدن لیمو ترش:
لیموترش مقدار زیادی اسید دارد،افرادی که عادت به مکیدن لیموترش دارند،به مرور زمان مینای دندانشان ضعیف شده وسطح دندان‌هایشان زبر می‌شود.
۷) سخت مسواک زدن:
مسواک زدن یکی از روشهای سلامت دندان است اما نباید این کار را خیلی سفت و محکم انجام دهید زیرا سبب تضعیف مینای دندان،تحریک لثه‌ها و ایجاد سوراخ‌هایی در دندان می‌شود.
۸) جویدن ناخن:
جویدن ناخن برخلاف تصور اکثر مردم باعث آسیب رسی به دندان ها می‌شود،این کار باعث بیرون آمدن دندان از محل خود،شکستن دندان و تخریب مینای دندان می‌شود.

جویدن ناخن
جویدن ناخن

۹) خوابیدن کودک با شیشه شیر:
اگر به کودکتان قبل از خواب یک شیشه شیر یا آبمیوه میدهید، با این کار کم کم باعث پوسیده شدن دندان‌های جدید کودکتان می‌شوید.
۱۰) نوشیدن مشروبات الکلی:
اسید موجود در این نوشیدنی ها مینای دندان را از بین می‌برد و باعث ایجاد لکه هایی بر روی دندان ‌ می‌شود که البته این لکه ها با روش‌های سفید کردن دندان برطرف می‌شوند.

اگر شما هم یکی از عادت‌های بالا را دارید بهتر است هرچه زودتر برای کنار گذاشتن آن اقدم کنید همچنین برای درمان پوسیدگی دندان‌های خود می‌توانید با ما تماس بگیرید.

Share