لمینیت دندان و هر آنچه باید از آن بدانید

خانه - دندانپزشکی زیبایی - لمینیت دندان و هر آنچه باید از آن بدانید

لمینیت دندان و هر آنچه باید از آن بدانید

لمینیت

شاید برای خیلی از افرادی که دندان‌هایشان ظاهر زیبایی ندارد این سوال پیش آمده باشد که برای زیبایی دندان‌هایمان چه کنیم؟ لمینیت یا ونیر دندان یکی از روش‌هایی است که می‌تواند زیبایی را به دندان‌هایتان هدیه دهد.

برای آشنایی بیشتر با این نوع درمان اول به این سوال پاسخ می‌دهیم که لمینیت چیست؟ لمینیت یا ونیر پوسته‌ای نازک است که در ساخت آن از مواد رنگ دندان استفاده شده و در مواردی به‌کار برده می‌شود که زیبایی دندان مد نظر باشد.

این پوسته بر روی سطح جلویی دندان قرار داده شده و برای بستن فاصله بین دندان‌ها، اصلاح بدرنگی، شکستگی و یا ترک‌خوردگی دندان‌ها، اصلاح طرح لبخند، و شکل‌دهی به دندان‌های بدشکل استفاده می‌شود.

 

انواع لمینیت

لمینیت‌ها انواع کامپوزیتی و سرامیکی دارد. لمینیت کامپوزیتی ارزان‌تر بوده و در یک جلسه در مطب توسط دندانپزشک روی دندان ساخته می‌شود. لمینیت یا ونیر کامپوزیتی نسبت به نوع سرامیکی ثبات رنگ کم‌تری دارد و نیاز به پالیش دوره‌ای آن وجود دارد. لمینیت سرامیکی ظاهر زیباتری نسبت به نوع کامپوزیتی آن ایجاد می‌کند.

این درمان باید توسط دندانپزشک باتجربه انجام بگیرد تا صدمه‌ای به دندان‌ها وارد نشود. لمینیت برای هر فرد و هر دندان به صورت مجزا و اختصاصی ساخته و نصب می‌شود.

انجام لمینیت توسط دندانپزشک
انجام لمینیت توسط دندانپزشک

این درمان با وجود اینکه به لبخندتان زیبایی می‌بخشد، همچنین شما را ملزم می‌کند که از دندان‌هایتان مراقبت بیشتری به‌عمل بیاورید. مراقبتهایی که برای سلامت دندان‌های طبیعی انجام می‌دهید، در رابطه با لمینیت نیز باید انجام یگیرد، تا از ایجاد لکه و تغییر رنگ در آن‌ها جلوگیری شود. همچنین با وجود استحکام بالا ممکن است در اثر بی‌احتیاطی و گاز زدن غذاهای سفت، لمینیت بشکند یا جدا شود، که بایستی احتیاط لازم را به‌عمل آورد.

چه زمانی دندان‌هایمان را لمینیت کنیم؟

اگر دندانپزشک‌تان در معاینه دوره‌ای در مطب به‌شما می‌گوید هیچ‌گونه پوسیدگی و ترکی در دندان‌های خود ندارید، و خودتان هم هیچ مشکلی با لبخندتان ندارید، لزومی ندارد سراغ لمینیت و ونیر بروید. درمان‌های دیگری نظیر ارتودنسی کوتاه‌مدت یا سفید کردن دندان (بلیچینگ)‌ هم می‌تواند لبخندتان را به‌طرز چشمگیری بهبود ببخشد و حتی به ارتقای سلامتی‌تان کمک کند.

در این موارد لمینیت و ونیرهای زیبایی می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای شما باشد:

  • پرکردگی و ترمیم قبلی روی دندان‌های خود دارید که تغییر رنگ داده یا از لبه‌های ترمیم دوباره پوسیدگی ایجاد شده
  • پس از معاینه و تهیه رادیوگرافی از دندان، بنا بر مشاوره دندانپزشک نیاز به تعویض ترمیم‌ها و پرکردگی‌های قبلی دارید
  • دندان‌های سالمی دارید، اما به‌طور ارثی اندازه دندان‌هایتان کوچک است یا رنگ دندان‌ها خیلی تیره یا زرد به‌نظر می‌رسد

اگر از ظاهر دندان‌ها یا لبخند خودتان راضی نیستید، و می‌خواهید تغییر چشمگیری در ظاهر چهره خود ایجاد کنید، لمینیت و ونیر یک گزینه درمانی عالی است. می‌توانید با تعیین یک وقت از دندانپزشک در این باره با وی مشورت کنید.

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که قبلا به هر دلیلی از جمله سایش لبه دندانها این درمان را انجام داده اید و دندان‌قروچه هم دارید، بهتر است برای پیشگیری از آسیب دیدن لمینیت‌هایتان این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا برایتان محافظ دندانی ساخته شود.

نوع لمینیتی که برای دندان‌ها استفاده می‌شود در قیمت‌گذاری اهمیت ویژه‌ای دارد. ابتدا بایستی دندانپزشک دندان‌ها‌ را معاینه کرده و بر اساس نیاز زیبایی، ضخامت مورد نیاز و موارد دیگر جنس لمینیتی را که باید استفاده شود تعیین نماید. وضعیت دندان‌ها و از همه مهم‌تر تعداد دندان‌هایی که نیازمند لمینیت است نیز از دیگر مواردی هستند که در هزینه لمینیت اهمیت دارد.

تصاویری از قبل و بعد از انجام لمینیت:

 

اصلاح بدرنگی دندان
اصلاح بدرنگی دندان

 

شکستگی و ترک‌خوردگی دندان
شکستگی و ترک‌خوردگی دندان

 

بستن فاصله بین دندان‌ها
بستن فاصله بین دندان‌ها

اگر در رابطه با این نوع درمان و یا استفاده از آن برای دندان‌های خودتان نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و زمان مشاوره خود را تعیین کنید

Share