ارتودنسی و انواع آن

خانه - دندانپزشکی زیبایی - ارتودنسی و انواع آن

ارتودنسی و انواع آن

ارتودنسی و انواع آن

ارتودنسی روشی درمانی است که به اصلاح روابط نامناسب فکی و دندانی می‌پردازد و کار اصلی آن چفت و ردیف کردن دندان‌های نا‌مرتب است. ارتودنسی می‌تواند به افرادی که دندان‌های نامرتبی دارند کمک کند تا صاحب لبخند زیبا‌تری بشوند.

سن و موارد انجام ارتودنسی

این روش درمانی فقط مختص دوره‌ی جوانی و نوجوانی نیست و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. دندان‌ها در بعضی افراد در زاویه مناسب رشد نمی‌کند و یا ممکن است فاصله دندان‌ها از هم کم یا زیاد باشد. در بعضی موارد هم ممکن است بر اثر تصادف یا افتادن زودهنگام دندان‌های شیری یا دائمی این مشکل در دندان‌ها به‌وجود بیاید که با ارتودنسی قابل درمان است.

این روش درمانی در زمانی که ساختارهای صورت در حال رشد هستند بهتر و راحت‌تر انجام می‌گیرد که این سن در دختر ها به قبل از ۱۳ سالگی و در پسر ها به قبل از ۱۵ سالگی برمی‌گردد.

با این وجود، شما می‌توانید در هر سن و تا وقتی که به زیبایی خود اهمیت می‌دهید از این روش درمانی استفاده کنید. دوره درمانی ارتودنسی به نوع درمان و سن بیمار بستگی دارد، ولی معمولا یک سال تا دو سال و نیم به طول می انجامد. البته ما در مرکز تخصصی دندانپزشکی زیبایی دکتر قرطاسی با ارتودنسی سریع و کوتاه‌مدت در عرض ۲ماه هم به نتیجه مورد نظر خود رسیده ایم.

ارتودنسی
ارتودنسی

انواع ارتودنسی

این درمان به یکی از دو صورت ثابت و متحرک انجام می‌گیرد:

در ارتودنسی متحرک از فک بالا و پایین بیمار قالب گرفته و پلاک بالا و پایین ساخته می‌شود. از مزیت‌های این روش این است که می‌توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کرده و سپس دوباره آن را سر جایش قرار داد. این روش بیشتر برای افراد کم سن و سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که علاوه بر مشکلات دندانی می‌تواند مشکلات فکی را نیز برطرف کند.

در ارتودنسی ثابت اجزای کوچکی به نام براکت روی سطح دندان چسبانده می‌شود و توسط سیم‌ها و کش‌های مخصوص، دندان‌ها به سمت مورد نظر هدایت می‌شود. در این روش بیمار نمی‌تواند هرموقع که خواست آن را از دهان خود خارج کند. افرادی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند زیرا دندان‌ها زیر براکت‌ها و سیم‌ها مستعد پوسیدگی می‌شوند.

قبل و بعد از ارتودنسی
قبل و بعد از ارتودنسی

اگر شما هم به درمان ارتودنسی نیاز دارید با ما تماس بگیرید تا به جواب سوالات خود در رابطه با این درمان برسید و در صورت تمایل هم زمان مشاوره و حضورتون رو هماهنگ کنید.

Share